Kiedy można dokonać anulowania wystawionej faktury VAT?
30 sierpień 2023, 11:38 Środa
fot. pixaby.com/CC creative commons
Przepisy ustawy o VAT nie dają podatnikom możliwości anulowania faktury, a jedynie dokonania jej korekty. W praktyce istnieje jednak możliwość anulowania niepotrzebnie wystawionej faktury, która jest akceptowana przez organy podatkowe. W dzisiejszym artykule Bizin.pl wyjaśniamy w jakiej sytuacji możliwe jest anulowanie wystawionej faktury.
Anulowanie faktury
Jedynym możliwym przypadkiem anulowania wystawionej faktury, jest sytuacja, w której faktura dokumentuje niedokonaną czynność, pod warunkiem, że nie została ona jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego, czyli jej wystawca musi posiadać oba egzemplarze tego dokumentu
Podobną sytuacją będzie również sprzedaż wysyłkowa, kiedy to sprzedawca wysyła wystawioną fakturę wraz z towarem za pobraniem, a adresat nie odbiera przesłanego zamówienia, ani za nie płaci i towar wraca do sprzedawcy wraz z fakturą.
Jeżeli zostaną spełnione te dwa warunki, odnośnie nie dokonania czynności objętej fakturą oraz nie wprowadzenia jej do obrotu prawnego, to faktura taka może zostać anulowana.
Anulowaniu natomiast nie podlegają faktury posiadające błędne dane bądź wartości. Anulować nie można również faktury, która już trafiła do obrotu prawnego, mimo, iż udokumentowane na niej zdarzenie nie doszło do skutku - w takim wypadku należy ją skorygować do zera, poprzez wystawienie faktury korygującej.
Prawidłowe anulowanie faktur
Anulowanie wystawionych faktur polega na przekreśleniu zarówno oryginału jak i kopii faktury, po to by nie zostały one ponownie wykorzystane, oraz opatrzeniu ich opisem, że dokumenty te zostały anulowane wraz z podaniem daty oraz podpisem osoby uprawnionej do wystawienia tych dokumentów. Anulowane faktury należy przechowywać w dokumentacji księgowej tak jak wszystkie inne faktury sprzedażowe, tak by zachować ciągłość numeracji, jednakże nie podlegają one ewidencji.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
48 458
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.