Czasami zdarza się sytuacja gdy faktura VAT która służy do odliczenia podatku naliczonego ulegnie zniszczeniu lub zaginie. Pojawia się wtedy pytanie, czy duplikat faktury jest koniecznością oraz czy istnieją określone ustawowo terminy odliczania VAT od tego typu faktur.
Duplikat faktury
W przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, zgodnie z ustawą o VAT podatnik lub upoważniona przez niego osoba trzecia wystawia ponownie fakturę na wniosek nabywcy. Faktura wystawiona ponownie powinna zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury według ustawy jest fakturą, co oznacza, że ma moc prawną równą fakturze pierwotnej. Może być on wystawiony na wniosek nabywcy oraz w przypadku zagubienia/zniszczenia przez sprzedawcę - zgodnie z danymi zawartymi na fakturze będącej w posiadaniu nabywcy. Prośba o wydanie duplikatu faktury może być również wystosowana w formie ustnej.
Przedsiębiorca zobowiązany jest do posiadania faktur potwierdzających nabycie towarów i usług, które dają prawo do odliczenia określonych kwot podatku naliczonego nie tylko w momencie dokonywania samego odliczenia i składania deklaracji VAT za dany okres. Ma również obowiązek przechowywania dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia dla zobowiązania podatkowego - 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W przypadku braku faktur zakupowych lub ich duplikatów od których został odliczony podatek VAT, przedsiębiorca zobligowany jest do dokonania korekty deklaracji VAT, w których podatek odliczył.
Duplikat faktury a termin odliczenia podatku naliczonego
W przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi dokonał odliczenia VAT naliczonego z otrzymanej faktury pierwotnej, a następnie dokument zaginął lub uległ zniszczeniu, duplikat faktury stanowi jedynie potwierdzenie wcześniej zewidencjonowanej operacji. Podatnik nie będzie zatem obowiązany do korekty uprzednio rozliczonego podatku naliczonego.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
50 151
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.