Czym jest rejestr BDO i kto musi z niego korzystać?
16 maj 2022, 14:52 Poniedziałek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Od 1 stycznia 2020 roku przedsiębiorcy zobowiązani są do przesyłania elektronicznych danych w przygotowanym do tego systemie BDO. Co to jest BDO i kto musi z niego korzystać?
BDO to Baza Danych o Odpadach w ramach której funkcjonuje rejestr podmiotów wprowadzających produkty w opakowaniach, prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową oraz gospodarujących odpadami.
Wszystkie kwestie związane z działaniem rejestru są uregulowane w ustawie o odpadach. Zgodnie z tą ustawą, teleinformatyczny rejestr BDO prowadzi marszałek województwa, który dokonuje wpisu na wniosek lub z urzędu.
Kto podlega wpisowi do rejestru
Zgodnie z ustawą o odpadach, marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotów:
wprowadzających na terytorium kraju oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne, prowadzących odzysk lub recykling odpadów powstałych z produktów, organizacji odzysku, dokonujących eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi
wprowadzających sprzęt elektroniczny i elektryczny lub autoryzowanych przedstawicieli, zbierających zużyty sprzęt, prowadzących zakład przetwarzania, organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, prowadzących działalność w zakresie recyklingu, prowadzących działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku
wprowadzających baterie lub akumulatory, prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, podmiotów pośredniczących
posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, transportujących odpady, sprzedawców odpadów i pośredników w obrocie odpadami, prowadzących zakłady recyklingu statków, wytwórców odpadów obowiązanych do prowadzenia ewidencji odpadów
będących organizacjami odzysku opakowań, dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz eksportujących: odpady opakowaniowe, produkty w opakowaniach, prowadzących recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, wprowadzających opakowania, wprowadzających produkty w opakowaniach
przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową
punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonych samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą, lub gminami, podmiotów, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Działalność w wymienionym zakresie może prowadzić wyłącznie podmiot wpisany do rejestru, a przepisy prawa nakazują, dokonać wpisu do rejestru przed rozpoczęciem działalności.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Ustawa o odpadach określa, że wniosek o wpis do rejestru składa się przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej. Po stwierdzeniu, że wniosek o wpis do rejestru nie zawiera braków formalnych w terminie nie dłuższym niż 30 dni marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru.
Wniosek o wpis do rejestru BDO musi zawierać następujące elementy:
imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres zamieszkania, lub siedziby, adres e-mail, a w przypadku wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela – również kod pocztowy, miejscowość, nazwę ulicy, numer domu i lokalu, kraj, numer telefonu i faksu oraz osobę do kontaktu, a także szczegółowe dane producenta sprzętu, który go wyznaczył, obejmujące informację o imieniu i nazwisku, lub nazwie oraz adresie zamieszkania lub siedziby oraz wykaz wprowadzających sprzęt, którzy mogą korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 25 ust. 3 Ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
numer identyfikacji podatkowej oraz w przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory europejski numer identyfikacji podatkowej
imię i nazwisko oraz adres e-mail osoby uprawnionej do reprezentacji podmiotu
imię i nazwisko oraz adres e-mail osoby wypełniającej formularz rejestrowy
informacje o zakresie działalności
Ustawa wskazuje również, jakie załączniki należy dołączyć do wniosku:
kopia uiszczenia opłaty rejestrowej - 100 zł w przypadku mikroprzedsiębiorców oraz 300 zł pozostali
w przypadku podmiotów wprowadzających sprzęt elektryczny oraz elektroniczny – kopia umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz kopie dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia finansowego
w przypadku autoryzowanego przedstawiciela – kopia umowy z producentami sprzętu elektrycznego i elektronicznego
w przypadku organizacji odzysku – kopia zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty
w przypadku podmiotu wprowadzającego baterie lub akumulatory – informacja potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu
w przypadku podmiotu wprowadzającego pojazdu – umowa zawarta z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu
w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego – kopia zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek (lub lokatę terminową) o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty
Po złożeniu wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru i nadaje podmiotowi indywidualny numer rejestrowy.
Zgodnie z ustawą o odpadach przedsiębiorca jest obowiązany umieszczać numer rejestrowy na wszystkich dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.
Jeżeli przedsiębiorca nie wniesie opłaty rejestrowej, marszałek województwa odmówi wpisu do rejestru. Niedokonanie wpisu do rejestru, wiąże się z karą grzywny od 100 zł do nawet 1 mln zł.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
48 464
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.