Zalóz darmowe konto w kilka sekund!
Po zakonczeniu testów mozesz zrezygnowac bez zadnych konsekwencji

Testuj oferte Premium
bez zadnych zobowiazan
Oferta Basic
jest darmowa na zawsze!
konto za darmo
Testuj oferte Premium
bez zadnych zobowiazan
Niezbędnik przedsiębiorcy
www.bizin.pl /Niezbednik-przedsiebiorcy

Termin płatności faktur, a koszty uzyskania przychodu w 2013 r.

09:34 Środa, 13 luty 2013
main_art_img
Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzonymi wraz z początkiem 2013 r., niezapłacona w terminie faktura nie będzie mogła stanowić kosztu uzyskania przychodu.
W przypadku, gdy podatnik (nabywca) zaliczy do kosztów uzyskania przychodów kwotę wynikającą z faktury (rachunku) i nie ureguluje jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności zobowiązany będzie do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

Jeśli ustalony przez strony danej transakcji termin zapłaty będzie dłuższy niż 60 dni, to nabywca powinien dokonać korekty kosztów z upływem 90 dni od terminu zaliczenia danej kwoty do kosztów uzyskania przychodu.

Zobowiązania, które nie zostaną uregulowane w ciągu 90 dni od terminu zaliczenia ich do kosztów uzyskania, w praktyce nie będą więc stanowiły kosztów uzyskania od miesiąca, w którym minął czas na ich opłacenie. W efekcie obowiązek zmniejszenia kosztów powstanie w miesiącu, w którym upłynie 30-dniowy termin płatności dla umów z terminem do 60 dni, a dla umów dłuższych – po upłynięciu 90 dni.

(Ustawa z 16 listopada 2012 r. art. 24d ustawy o PIT i art. 15b ustawy o CIT).

Obowiązek zwiększenia przychodów o kwotę wynikającą z niezapłaconej faktury

Wspomniany wyżej ust. 5 artykułu 24d ustawy o PIT (art. 15b ustawy o CIT) stanowi, że jeżeli w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy „brakuje” kosztów, które można zmniejszyć, przedsiębiorca ma obowiązek o tę brakującą kwotę powiększyć uzyskane przychody.

Warto zwrócić uwagę, że jest to działanie wymagane przez prawo podatkowe, a konkretnie przez analizowaną ustawę z 16 listopada 2012 r. Ma ono uzasadnienie w postaci konieczności osiągnięcia zamierzonego przez ustawodawcę efektu, tj. ustalenia dochodu do opodatkowania w wysokości różnicy między przychodami a kosztami uzyskania przychodu, wśród których nie będzie „przeterminowanych” faktur.

Z drugiej jednak strony prowadzi ono do nieuzasadnionego zwiększania przychodów przedsiębiorcy. Przychody takie trzeba zakwalifikować jako tzw. pozostałe przychody, ujmowane w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (w przypadku ksiąg rachunkowych – pozostałe przychody operacyjne).
 
I w tym miejscu może pojawić się problem, np. konieczności zaprowadzenia ksiąg rachunkowych w związku z przekroczeniem przez osobę fizyczną limitu przychodów równowartości 1 200 000 euro. Do limitu tego należy bowiem wliczyć wszystkie przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT. Potwierdza to między innymi dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 15 listopada 2007 r., nr ITPB1/415-168/07/PSZ. Stwierdził on, że podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych niezależnie od tego, czy w poprzednim roku podatkowym prowadzili podatkową księgę przychodów i rozchodów, czy też księgi rachunkowe, w kwestii obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych związani są treścią powołanego uprzednio art. 24a ust. 4 ustawy o PIT, który wyraźnie wskazuje, że do obliczenia wysokości limitu przychodów, którego przekroczenie zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych, należy stosować definicję przychodów zawartych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Dzięki systemowi BizIn możesz kontrolować zobowiązania i należności swojej firmy unikając kar za nieterminowe regulowanie zobowiązań.

Więcej na temat dowiesz się klikając w linki podane poniżej:

analiza finansowa firmy-kontroling

jak kontrolować zaległe należności i zobowiązania?

zarządzanie kontrahentami-karta kontrahenta

analiza przepływów finansowych

program partnerski

 

Źródło:

Dz.U. z 2012 poz. 361, www.podatki.biz

Opinie naszych Klientów

Wielu z naszych Klientów zaufało nam już dawno, dołącz do nich teraz i Ty.
Podziel się swoimi opiniami na temat naszego systemu z innymi użytkownikami.

Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.

Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.

Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!

Profesjonalny system. Szczerze polecam.

Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.

Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.

28 198
zadowolonych klientów

Dane kontaktowe

+48 725 060 408 - Biuro Obsługi Klienta biuro@bizin.pl - Kontakt e-mail

Dane adresowe

BizIn Sp. z o.o. ul. Chałubińskiego 42, 25-619 Kielce NIP: 657-28-39-511, KRS: nr 0000341341 Kapitał zakładowy: 50 000 zł.

Pomoc techniczna

Telefon: +48 725 060 408 E-mail: biuro@bizin.pl FAQ: Pytania i odpowiedzi
Loading...

Wypróbuj pakiet Premium bez żadnych zobowiązań przez cały miesiąc