Koniec roku podatkowego oznacza szereg obowiązków ciążących na przedsiębiorców. Jednym z nich jest przeprowadzenie spisu z natury, który stanowi ostatni wpis w KPiR będący jej zamknięciem. Kiedy należy go sporządzić oraz jakie dane powinien zawierać? Odpowiedź na to pytanie w dzisiejszym artykule w Bizin.pl
Podatnicy są zobowiązani do stworzenia spisu z natury zwanego również remanentem:
na 1 stycznia
na koniec każdego roku podatkowego
na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego
jeżeli dochodzi do zmiany wspólnika
jeżeli dochodzi do zmiany proporcji udziałów wspólników
w przypadku likwidacja działalności
Obowiązek sporządzenia spisu z natury na dzień 1 stycznia roku podatkowego nie dotyczy podatników, którzy sporządzili spis z natury na koniec poprzedniego roku podatkowego. W tym przypadku zamiast spisu z natury na dzień 1 stycznia roku podatkowego do księgi wpisuje się spis z natury sporządzony na dzień 31 grudnia poprzedniego roku podatkowego.
Obowiązkowe elementy spisu z natury
Informacji o tym, jakie dane powinien zawierać spis z natury zwany również remanentem, zamieszczone są w par. 25 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR. Zgodnie z tym przepisem konieczne elementy to:
nazwisko i imię właściciela zakładu (nazwę firmy)
datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury
szczegółowe określenie towaru i innych składników wymienionych w ust. 1 par. 24
jednostkę miary
ilość stwierdzoną w czasie spisu
cenę w złotych i groszach za jednostkę miary
wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową
łączną wartość spisu z natury oraz
klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników)
Składniki ujęte w spisie z natury należy wycenić w ciągu 14 dni od dnia zakończenia remanentu.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Ujmowane w remanencie towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady, wyceniane są zgodnie z ceną zakupu lub kosztem wytworzenia. Cenę zakupu stanowi kwota płacona sprzedawcy pomniejszona o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu. W przypadku importu cena jest powiększona o należne cło, podatek akcyzowy oraz dodatkowe opłaty celne poniesione w związku z importem towaru. W przypadku darowizny lub spadku cenę zakupu stanowi cena takiego samego lub podobnego składnika majątku. Natomiast do kosztów wytworzenia zaliczamy wszelkie koszty bezpośrednio i pośrednio związane z wytworzeniem danego towaru, materiału itd., z wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.
W szczególnych przypadkach, wyceny składników majątku objętych spisem, można dokonać na podstawie cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeśli są one niższe od cen nabycia lub zakupu np. w wyniku uszkodzenia, wyjścia z mody. Odpady użytkowe znajdujące się na stanie na dzień przeprowadzenia remanentu, które utraciły swoją pierwotną wartość, wycenia się według wartości oszacowanej, uwzględniając przy tym ich przydatność do dalszego użytkowania.
Wpis remanentu do KPiR
Remanent należy wpisać do księgi przychodów i rozchodów zgodnie z poszczególnymi rodzajami jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Należy pamiętać o tym, by wspomniane zestawienie przechowywać razem z KPiR.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
48 648
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.