Na koniec grudnia każdy podatnik prowadzący księgę przychodów i rozchodów zobowiązany jest do sporządzenia remanentu zwanego również spisem z natury lub też inwentaryzacją.
Remanent dotyczy półwyrobów, wyrobów gotowych, towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych oraz odpadów i braków. Sporządza się go na zakończenie każdego roku podatkowego.
W oparciu o KPIR oraz różnicę pomiędzy remanentem z początku i końca roku podatkowego oblicza się realny dochód lub stratę podatnika. Dokumentami potwierdzającymi ilość posiadanych materiałów są faktury, dokumenty magazynowe i raporty kasowe.
Remanent musi zawierać też składniki majątku, które na dzień sporządzania spisu znajdują się poza przedsiębiorstwem, ale stanowią własność podatnika oraz towary obce znajdujące się w tym dniu w przedsiębiorstwie z tym że nie podlegają one wycenie, podaje się jedynie ich ilość oraz wskazuje właściciela.
Jakie elementy powinien posiadać remanent?
Remanent powinien zostać sporządzony w sposób rzetelny, zgodny z rzeczywistym stanem, staranny i trwały. Informacje, jakie powinien zawierać to:
nazwa firmy lub imię i nazwisko właściciela zakładu,
data sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
szczegółowe określenie towaru i innych składników,
jednostka miary,
ilość stwierdzona w czasie spisu,
cena w złotych i groszach za jednostkę miary,
wartość wynikająca z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
łączna wartość spisu z natury,
podpisy osób sporządzających spis
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Sporządzony remanent podlega wycenie, aby możliwe było jego zaksięgowanie w księdze przychodów i rozchodów, gdyż brany jest pod uwagę przy ustalaniu faktycznego dochodu po zakończonym roku podatkowym.
Jeżeli wartość sporządzonego spisu z natury na koniec roku przewyższa remanent początkowy za ten rok wówczas różnica wynikająca z remanentów powiększa dochód podlegający opodatkowaniu. Jeśli zaś wartość remanentu końcowego jest niższa różnica pomniejszy ostateczny dochód. Wycena powinna odbyć się najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia zakończenia sporządzania spisu z natury.
Sposób wyceny
Materiały oraz towary handlowe objęte spisem wycenia się według cen zakupu lub nabycia. W wyjątkowych sytuacjach wyceny można dokonać na podstawie cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeśli są one niższe od cen nabycia lub zakupu.
Półwyroby, wyroby gotowe i braki własnej produkcji - wycenia się według kosztów ich wytworzenia.
Odpady użytkowe, które utraciły swoją pierwotną wartość w toku produkcji - wycenia się według wartości oszacowanej z uwzględnieniem ich przydatność do dalszego użytkowania.
Wartość rocznego końcowego spisu z natury należy ująć w KPiR pod datą 31 grudnia. Sporządzona inwentaryzacja stanowi zarazem remanent początkowy na pierwszy dzień kolejnego roku podatkowego i również podlega wpisowi do KPiR.
Remanent zerowy
Remanent jest konieczny do prawidłowego obliczenia wartości dochodu. Nawet jeżeli podatnik nie posiada żadnych towarów handlowych, materiałów czy innych artykułów podlegających spisowi, powinien sporządzić remanent zerowy. Stanowi on oświadczenie przedsiębiorcy, że na dzień 31 grudnia w firmie nie znajdują się żadne artykuły objęte obowiązkiem inwentaryzacji, tym samym podlega księgowaniu do KPiR z wartością równą 0.
Remement w BizIn
Program BizIn doskonale sprawdza się w drukowaniu remanentów. Aby sporządzić taki dokument w systemie BizIn, wystarczy w menu "Magazyn" wcisnąć ikonkę "Wydruk remanentu".
Mamy możliwość wyboru magazynu, z którego chcemy wydrukować "Spis z natury", kolumny, po której chcemy sortować znalezione towary oraz datę, na jaką chcemy wykonać remanent.
Widać, że system dynamicznie się zmienia i obrasta w coraz to nowe funkcjonalności zachowując przejrzysty i czytelny interfejs. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego programu do fakturowania i nie żałujemy decyzji.
System posiada przyjazny i intuicyjny interfejs co sprawia, że jego obsługa jest bardzo prosta. Za niewygórowaną cenę mam dostęp do swoich faktur z każdego miejsca.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
48 466
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.