Czy wydatki na artykuły spożywcze można zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności?
30 listopad 2023, 14:53 Czwartek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Przedsiębiorcy często dokonują zakup produktów spożywczych dla użytku pracowników. Jak poprawnie zakwalifikować takie wydatki? Odpowiedź w poniższym artykule Bizin.pl.
Jaki wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w artykule 23 ww. ustawy.
Oznacza to, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie, poniesione wydatki (za wyjątkiem art. 23) pozostające w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Nieprawidłowe zakwalifikowanie wydatku powoduje określone skutki podatkowe oraz prawne. Ponadto aby móc zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodów, muszą one zostać należycie udokumentowane.
Zakupy spożywcze w kosztach firmy
Trzeba mieć na uwadze, żeby kosztów zakupu produktów spożywczych przeznaczonych dla pracowników lub kontrahentów przyjmowanych w siedzibie firmy, nie pomylić z kosztami reprezentacji.
Koszty reprezentacji zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączone są z kosztów uzyskania przychodów. Jednak zakup produktów spożywczych typu kawa lub herbata na rzecz pracowników, ze względu na brak charakteru okazałości i wystawności, jakimi cechują się koszty reprezentacji, opisanych wyżej wydatków nie powinno się do nich zaliczać.
Przepisy BHP określają, że do obowiązku pracodawcy należy zapewnienie wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów w ciągu całej zmiany roboczej. Można zatem uznać, że zapewnienie wszystkim pracowników wody i napojów jest obowiązkiem pracodawcy i wydatki z tym związane powinny stanowić koszty uzyskania przychodów.
Jeśli chodzi o wydatki na rzecz klientów to stanowią one zwyczajowy poczęstunek i służą poprawieniu wizerunku firmy. Co za tym idzie, prowadzą one do lepszego postrzegania firmy przez klientów a więc do większego zaufania i wzrostu przychodów. Na tej podstawie mogą one zostać zakwalifikowane do kosztów.
Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na:
zakup wody, herbaty, cukru, mleka i kawy dokonywanych na rzecz pracowników, objętych Regulaminem Pracy i zużywanych przez nich podczas bieżącej pracy,
zakup drobnych artykułów spożywczych na poczęstunek dla pracowników na spotkaniach i naradach służbowych,
drobny poczęstunek dla kontrahentów i klientów.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Widać, że system dynamicznie się zmienia i obrasta w coraz to nowe funkcjonalności zachowując przejrzysty i czytelny interfejs. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego programu do fakturowania i nie żałujemy decyzji.
48 475
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.