Od listopada 2019 roku w niektórych branżach zacznie obowiązywać mechanizm podzielonej płatności czyli tzw. split payment. To kolejny krok do uszczelniania systemu VAT i zapobiegania oszustwom podatkowym.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT, mechanizm podzielonej płatności będzie obowiązkowy dla faktur o wartości brutto przekraczającej 15 000 zł oraz dotyczących 150 towarów i usług wymienionych przez ustawodawcę do których zaliczają się:
wyroby ze stali
metale szlachetne i kolorowe
odpady, złom oraz surowce wtórne
elektronika tj. procesory, smartfony, telefony, tablety, netbooki, laptopy, konsole do gier, tusze, tonery, dyski twarde
paliwa do napędzania samochodów, oleje opałowe i smarowe
roboty budowlane
węgiel
handel częściami do samochodów i motocykli oraz maszyny i urządzenia elektryczne
Mechanizm podzielonej płatności charakteryzuje się tym, że przedsiębiorca płatność za wykonaną usługę lub towar dostaje w dwóch częściach - kwotę netto na swoje firmowe konto oraz kwotę VAT na specjalny rachunek VAT. O ile kwotą netto przedsiębiorca może obracać zgodnie ze swoimi potrzebami, o tyle środki z VAT mogą być wydawane jedynie na opłacenie określonych ustawowo zobowiązań przedsiębiorcy.
Rozszerzenie zakresu wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku VAT
Projekt nowelizacji przewiduje rozszerzenie zakresu dopuszczalnego przeznaczenia środków zgromadzonych na rachunku VAT. Zgodnie z założeniami, podatnicy mają uzyskać możliwość przeznaczenia tych środków nie tylko na zapłatę zobowiązania w podatku VAT ale również na zapłatę podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku akcyzowego, należności celnych oraz składek ZUS. To z pewnością dobra wiadomość dla wielu przedsiębiorców, którzy narzekali na negatywny wpływ mechanizmu podzielonej płatności na ich płynność finansową.
Obowiązkowe oznaczenie na fakturze
Nowe regulacje zakładają, że w przypadku faktur dokumentujących dokonane pomiędzy podatnikami transakcje o wartości przekraczającej 15 000 zł, których przedmiotem są towary lub usługi wymienione w ustawie, faktura powinna być oznaczona zwrotem „mechanizm podzielonej płatności”.
Przedsiębiorcy, którzy nie umieszczą na fakturze stosownego oznaczenia, będą mogli zostać ukarani kwotą w wysokości 30% podatku VAT z danej faktury. To jednak nie wszystko. Przedsiębiorca, który nie wykona przelewu w systemie podzielonej płatności, a był do tego zobowiązany, nie będzie mógł również zaliczyć danego zakupu firmowego do kosztów uzyskania przychodu.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Stosowanie dobrowolnej podzielonej płatności działa w Polsce od lipca 2018 r. Wszystkim przedsiębiorcom, którzy mają rachunki firmowe, wprowadzono wówczas subkonta VAT. Obecnie również przy transakcjach poniżej 15 tys. zł nabywca towarów i usług może dobrowolnie stosować mechanizm podzielonej płatności.
Zdaniem specjalistów wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za podatek VAT może podziałać zachęcająco na przedsiębiorców i spowoduje, że chętniej będą dokonywali rozliczeń poprzez split payment.
BizIn gotowy na Split Payment
System BizIn został wyposażony w funkcjonalność automatycznego umieszczania na fakturze oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności”. Żeby to zrobić w pierwszej kolejności przechodzimy do „moje konto” => „konfiguracja”. Następnie w zakładce „Główne parametry podmiotu” w widoku „Wydruki” zaznaczamy opcję „Domyślnie umieszczaj informację Mechanizm Podzielonej Płatności".
Bizin daje również możliwość oznaczenia faktury oznaczeniem mechanizmu podzielonej płatności bezpośrednio podczas wystawiania faktury. Aby to zrobić w widoku „Edycja dokumentu: Faktura” w zakładce „Płatności” należy zaznaczyć opcję „Mechanizm podz. Płatności”.
System posiada przyjazny i intuicyjny interfejs co sprawia, że jego obsługa jest bardzo prosta. Za niewygórowaną cenę mam dostęp do swoich faktur z każdego miejsca.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
48 478
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.