Mechanizm podzielonej płatności (Split payment) a mechanizm odwrotnego obciążenia
24 październik 2019, 14:43 Czwartek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Obecnie mechanizm podzielonej płatności jest dobrowolny, jednakże od 1 listopada bieżącego roku w branżach objętych obecnie odwrotnym obciążeniem stanie się obowiązkiem. Czy w związku z tym obowiązkowy split payment całkowicie wykluczy mechanizm odwrotnego obciążenia?
Mechanizm podzielonej płatności coraz bardziej popularny
Split payment polega na podziale płatności, zgodnie z którym zapłata odpowiadająca kwocie netto trafia na konto rozliczeniowe przedsiębiorcy, a wartość równa kwocie podatku VAT – na specjalny rachunek VAT.
Mechanizm ten wszedł w życie 1 lipca 2018 roku i początkowo budził wiele wątpliwości. Obawy związane były z możliwymi problemami z płynnością finansową, szczególnie w branżach, w których funkcjonuje mechanizm odwrotnego obciążenia.
Odwrotne obciążenie jest procedurą polegającą na przerzuceniu obowiązku rozliczania podatku VAT ze sprzedawcy na nabywcę. Sprzedawca wystawia wówczas fakturę bez podatku VAT z uwzględnieniem właściwej adnotacji – „odwrotne obciążenie”. Nabywca natomiast nalicza podatek VAT według stawek właściwych dla danej transakcji, jak również ma prawo do jego odliczenia. Taka transakcja jest zwykle dla niego neutralna pod względem podatkowym.
Szczegółowa lista towarów i usług, dla których ma zastosowanie procedura odwrotnego obciążenia, przy transakcjach krajowych znajduje się w załączniku nr 15 do znowelizowanej ustawy o VAT.
Podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wykazanych w załączniku 15 ustawy o VAT, będą zobowiązani stosować obowiązkowy split payment już od 1 listopada 2019 roku w przypadku, gdy:
wartość brutto transakcji wynosi powyżej 15 tys. zł lub równowartość tej kwoty,
obowiązek podatkowy, dostawa towarów lub świadczenie usług oraz data wystawienia faktury przypada po dniu 31 października 2019 roku.
co najmniej jedna pozycja wykazana na fakturze została zawarta w załączniku 15 ustawy o VAT,
zarówno sprzedawca jak i odbiorca jest podatnikiem (niezależnie od tego czy nabywca jest podatnikiem VAT czynnym czy zwolnionym).
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Rząd 7 maja 2018 r. złożył wniosek do Komisji Europejskiej o wdrożenie obowiązkowego modelu podzielonej płatności w Polsce. Konieczna jest zgoda na pewne odstępstwa od dyrektywy o VAT, m.in. dodatkowe adnotacje na fakturze VAT dotyczące zastosowania podzielonej płatności. Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT obowiązkowy split payment dla branż objętych obecnie odwrotnym obciążeniem zostanie wdrożony już 1 listopada 2019 r. Docelowo jednak obowiązek stosowania podzielonej płatności ma dotyczyć wszystkich podatników w przyszłości.
Mimo tego korzystanie ze split payment w najbliższym czasie dla pozostałych branż pozostanie dobrowolne, Ministerstwo Finansów zakłada, że podzielona płatność będzie stosowana przez coraz większą liczbę podmiotów.
Split Payment w BizIn.pl
Żeby włączyć funkcjonalność automatycznego umieszczania na fakturze oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” w pierwszej kolejności przechodzimy do „moje konto” => „konfiguracja”. Następnie w zakładce „Główne parametry podmiotu” w widoku „Wydruki” zaznaczamy opcję „Domyślnie umieszczaj informację Mechanizm Podzielonej Płatności".
Od tej pory każda wystawiona faktura będzie oznaczona podpisem „mechanizm podzielonej płatności”.
System BizIn daje również możliwość oznaczenia faktury oznaczeniem mechanizmu podzielonej płatności bezpośrednio podczas wystawiania faktury. Aby to zrobić w widoku „Edycja dokumentu: Faktura” w zakładce „Płatności” należy zaznaczyć opcję „Mechanizm podz. Płatności”.
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
48 467
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.