Najważniejsze zmiany w podatkach od 1 stycznia 2020
14 styczeń 2020, 17:53 Wtorek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Wraz z początkiem roku weszło w życie wiele zmian, które dotyczą podatników PIT, CIT i VAT. Należą do nich między innymi ułatwienia w zapłacie podatków do urzędu skarbowego na indywidualny rachunek podatkowy, pomoc w likwidacji opóźnień w płatnościach dla firm dzięki uldze za złe długi w PIT i CIT czy obowiązek zapłaty faktury o wartości powyżej 15 000 zł na rachunek zamieszczony w białej liście VAT. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany które weszły w życie od stycznia 2020.
Łatwiejsza zapłata PIT, CIT i VAT do urzędu skarbowego
Od 1 stycznia 2020 roku podatki PIT, CIT i VAT muszą być wpłacane do urzędu skarbowego wyłącznie na indywidualny rachunek podatkowy. Numer mikrorachunku można sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu roku korzystając z generatora dostępnego na stronie podatki.gov.pl lub w każdym urzędzie skarbowym. Korzystanie z mikrorachunku nie wiąże się z żadnymi opłatami. Wystarczy sprawdzić jego numer w generatorze i wykorzystać podczas przelewu.
Dzięki temu podatnicy nie muszą już szukać obowiązujących numerów rachunków urzędów skarbowych. Zmiana oznacza też sprawniejszą obsługę płatności PIT, CIT i VAT, co pozwala na szybsze uzyskanie potrzebnych zaświadczeń, np. o niezaleganiu w podatkach. Na mikrorachunek można wpłacać również odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT i koszty upomnienia. Podatki inne niż PIT, CIT i VAT wpłaca się na dotychczasowych zasadach, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych.
Zmniejszenie zatorów płatniczych firm
Od początku roku podatnicy PIT i CIT mogą korzystać z ulgi na złe długi. Pozwala ona wierzycielowi na pomniejszanie podstawy opodatkowania o wartość wierzytelności (zaliczaną do przychodów należnych), jeżeli nie zostanie ona uregulowana lub zbyta w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności, który jest określony w umowie lub na fakturze. Ta zmiana ma pomóc w likwidacji zatorów płatniczych firm i tym samym ułatwić im prowadzenie działalności gospodarczej.
Ułatwienia dla firm w spadku
Korzystną zmianą dla podatników PIT jest także rozwiązanie, zgodnie z którym całość dochodu z tytułu prowadzenia przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi udział zmarłego małżonka przedsiębiorcy zarządzany przez tymczasowego przedstawiciela, będzie opodatkowany wyłącznie przez żyjącego współmałżonka z pominięciem praw do udziału w zysku nabywców udziału zmarłego małżonka. W tym przypadku będzie się przyjmować, że żyjący współmałżonek jest właścicielem całego przedsiębiorstwa, w tym również udziału zmarłego małżonka i innych nabytych w tym okresie składników majątku przedsiębiorstwa.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Transakcje powyżej 15 000 zł wypłacane wyłącznie na rachunek z białej listy
Od nowego roku podatnicy mają obowiązek zapłaty za faktury o wartości powyżej 15 000 zł na rachunki rozliczeniowe i rachunki w SKOK, zamieszczone w Wykazie podatników VAT w sytuacji gdy wystawca faktury jest podatnikiem VAT czynnym. Oznacza to, że obowiązek ten nie dotyczy płatności, które wynikają z faktur wystawianych przez podatników zwolnionych z VAT ze względu na limit sprzedaży lub wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT.
Zapłata na rachunek spoza wykazu spowoduje konsekwencje do których należy brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów lub zmniejszenie wysokości kosztów w PIT i CIT i odpowiedzialność solidarną w VAT. Podatnik może uniknąć tych konsekwencji, jeżeli poinformuje urząd skarbowy w ciągu 3 dni o numerze rachunku spoza wykazu, na który zlecił przelew.
Nowe regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności i kas rejestrujących
Od 1 stycznia 2020 roku konsekwencje w PIT i CIT czyli brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów (lub zmniejszenie wysokości kosztów) przy transakcjach powyżej 15 000 zł będą dotyczyć również sytuacji, kiedy płatność odbędzie się z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności, pomimo prawidłowego oznaczenia faktury, czyli napisania na niej wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”.
Od nowego roku wystawienie dla nabywcy faktury VAT z tytułu sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej będzie możliwe tylko w przypadku, gdy paragon zawiera numer identyfikacyjny, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Obowiązek posiadania kas rejestrujących online będzie dotyczył pierwszych grup podatników, którzy:
świadczą usługi naprawy pojazdów silnikowych i motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych i motorowerów,
sprzedają benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.
Pozostałe zmiany od 1 stycznia 2020 roku
obowiązek sporządzania sprawozdań w formie ustrukturyzowanej przez organizacje niewpisane do rejestru przedsiębiorców KRS, które są podatnikami CIT, np. fundacje, stowarzyszenia, związki zawodowe,
nowe zasady składania wniosków o wszczęcie procedury wzajemnego porozumiewania się i prowadzenia tych procedur,
rozszerzenie zakresu przedmiotowego danych pozyskiwanych z rejestru PESEL dla Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników, co pozwoli m.in. na ulepszenie usługi Twój e-PIT.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
48 475
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.