Prowadzenie przedsiębiorstwa wiąże się z koniecznością ponoszenia różnych kosztów które umożliwiają zmniejszenie podatku dochodowego. Ustawodawca rozróżnia kilka rodzajów kosztów wśród których znajdują się między innymi koszty trwałe.
Pojęcie kosztów przedsiębiorstwa obejmuje wszystko to, co należy zakupić, aby można było prowadzić działalność gospodarczą i uzyskiwać w ten sposób dochody. Do podstawowych kosztów należą przede wszystkim:
obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
zaliczki na podatek dochodowy
koszty zatrudnienia pracowników
koszty wynajęcia pomieszczenia przeznaczonego do prowadzenia działalności, produkcji, sprzedaży lub obsługi klientów
wynagrodzenie wsparcia prawnego i księgowego
koszty świadczenia usług lub sprzedawania towarów
koszty modernizacji prowadzonej działalności
Koszty każdej działalności mogą przybierać postać trwałą oraz czasową. Koszty trwałe to opłaty ponoszone przez przedsiębiorcę które są z zasady trwałe i niezmienne, zaś koszty czasowe pojawiają się okresowo, choć mogą być powtarzalne.
Koszty uzyskania przychodów
Większość kosztów prowadzenia firmy pozwala na dokonywanie odliczeń podatkowych. Im większe zarobki będzie osiągał przedsiębiorca, tym większy podatek przyjdzie mu zapłacić dlatego ratunkiem w tej sytuacji są właśnie koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Ustawodawca nie posługuje się pojęciem kosztów trwałych. Jest ono tożsame z tzw. środkami trwałymi przedsiębiorstwa ponieważ zawsze generują one koszty przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Środek trwały musi spełniać następujące cechy:
charakteryzuje się długim czasem jego użytkowania, tzn. przez minimum 1 rok
przybiera formę rzeczową, tzn. nie może być prawem lub wartością niematerialną
jest zdatny do użytku i pozostaje w ścisłym związku z potrzebami danego przedsiębiorstwa, tzn. nie jest wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych.
Zgodnie z treścią art. 3 pkt 15 ustawy o rachunkowości przez pojęcie środków trwałych należy rozumieć rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:
nieruchomości w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego
maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy
ulepszenia w obcych środkach trwałych
inwentarz żywy.
Środki trwałe oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy, zgodnie z warunkami określonymi w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Przepis ten wskazuje, że jeżeli jednostka przyjęła do używania obce środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne na mocy umowy, zgodnie z którą jedna ze stron, zwana dalej finansującym, oddaje drugiej stronie, zwanej dalej korzystającym, środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne do odpłatnego używania lub również pobierania pożytków na czas oznaczony, środki te i wartości zalicza się do aktywów trwałych korzystającego, jeżeli umowa spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:
przenosi własność jej przedmiotu na korzystającego po zakończeniu okresu, na który została zawarta
zawiera prawo do nabycia jej przedmiotu przez korzystającego po zakończeniu okresu, na jaki została zawarta, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia nabycia
okres, na jaki została zawarta, odpowiada w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego lub prawa majątkowego, przy czym nie może być on krótszy niż 3/4 tego okresu. Prawo własności przedmiotu umowy może być, po okresie, na jaki umowa została zawarta, przeniesione na korzystającego
suma opłat pomniejszonych o dyskonto ustalona w dniu zawarcia umowy i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90% wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień. W sumie opłat uwzględnia się wartość końcową przedmiotu umowy, którą korzystający zobowiązuje się zapłacić za przeniesienie na niego własności tego przedmiotu. Do sumy opłat nie zalicza się płatności na rzecz finansującego za świadczenia dodatkowe, podatków oraz składek na ubezpieczenie tego przedmiotu, jeżeli korzystający pokrywa je niezależnie od opłat za używanie
zawiera przyrzeczenie finansującego do zawarcia z korzystającym kolejnej umowy o oddanie w odpłatne używanie tego samego przedmiotu lub przedłużenia umowy dotychczasowej, na warunkach korzystniejszych od przewidzianych w dotychczasowej umowie
przewiduje możliwość jej wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że wszelkie powstałe z tego tytułu koszty i straty poniesione przez finansującego pokrywa korzystający
przedmiot umowy został dostosowany do indywidualnych potrzeb korzystającego. Może on być używany wyłącznie przez korzystającego, bez wprowadzania w nim istotnych zmian
Środki trwałe a koszty uzyskania przychodu
Nie każdy koszt trwały poniesiony przez przedsiębiorcę będzie uznawany za koszt uzyskania przychodu. Nabycie środka trwałego nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Taka możliwość pojawi się dopiero wtedy, gdy zastosujemy odpis z tytułu zużycia danego środka trwałego. Środek trwały jest w stanie obniżyć podatek dochodowy przedsiębiorcy tylko wtedy, gdy zostanie zastosowany względem niego odpis amortyzacyjny. Dokonuje się go od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Widać, że system dynamicznie się zmienia i obrasta w coraz to nowe funkcjonalności zachowując przejrzysty i czytelny interfejs. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego programu do fakturowania i nie żałujemy decyzji.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
48 693
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.