Propozycja

KSeF 2.0 - praca z systemem w Bizin

KSeF 2.0 - praca z systemem w Bizin limit_size

Bizin to system dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od formy prawnej działalności. Umożliwia m.in. wystawianie faktur, zamówień i ofert, a także prowadzenie rejestru zakupów i kosztów oraz własnej gospodarki magazynowej z wieloma lokalizacjami. W każdym pakiecie, bez dodatkowych opłat, możesz również skorzystać z integracji z KSeF 2.0 (Krajowym Systemem e-Faktur). Dzięki niej wysyłka i odbiór faktur odbywają się w pełni automatycznie, a uzyskanie wymaganych certyfikatów oraz nadawanie uprawnień pracownikom lub księgowemu zostało maksymalnie uproszczone.

Co to jest KSeF 2.0

KSeF 2.0 to nowa, obowiązkowa od 1 lutego (lub 1 kwietnia dla małych i średnich firm) 2026 roku, wersja Krajowego Systemu e_Faktur, którego rolą będzie przyjmowanie, poświadczanie, przechowywanie i udostępnianie faktur w postaci ustrukturyzowanej w formacie XML. Z systemu będzie musiało korzystać większość polskich firm.

Kto jest uprawniony do KSeF 2.0 i jak podpisać żądanie wydania certyfikatu

Uprawnionym do pracy w KSeF jest każdy przedsiębiorca lub osoba posiadająca wystawione przez KSeF certyfikaty. Uzyskanie certyfikatów możliwe jest po pobraniu specjalnego pliku w formacie XML i podpisaniu go przez uprawnioną osobę. Wyróżnić można dwa główne przypadki autoryzacji:

  • Jednoosobowe działalności gospodarcze JDG - w tym przypadku jest prosto i wystarczy podpis z numerem PESEL właściciela.
  • Spółki z o.o. - ze względu na to że spółka posiada odrębną osobowość prawną domyślnie autoryzacja odbywa się podpisem wydanym na spółkę tzw.: kwalifikowana pieczęć, która jest mało popularna wśród przediębiorców i dużo droższa od zwykłego podpisu osobistego. Jest natomiast sposób żeby jeden ze wspólników lub członków zarządu uzyskał możliwość dostępu do KSeF. W tym celu konieczne jest złożenie w Urzędzie Skarbowym druku ZAW-FA - który służy do nadania lub odebrania uprawnień do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Składają go głównie spółki, fundacje i jednostki samorządu terytorialnego, zwłaszcza wtedy, gdy nie posiadają kwalifikowanej pieczęci i chcą wyznaczyć osobę, która w ich imieniu zyska dostęp do KSeF.

Podpis elektroniczny, którym podpisujemy żądanie wydania certyfikatu może zostać wygenerowany w dwóch miejscach:

  • kwalifikowany podpis elektroniczny - jest to podpis w większości przypadków w postaci karty kryptograficznej podłączanej przez port USB do komputera. Takie podpisy w Polsce wydają między innymi: PWPW, CertumEuroCert itd.
  • Podpis dokumentu za pomocą profilu zaufanego na stronie rządowej: https://podpis.gov.pl/podpisz-dokument-elektronicznie/

Format w jakim powinien zostać złożony podpis na żądaniu wydania certyfikatu to: XAdES, typ: otaczający lub otoczony, wariant: BES, Funkcja skrótu: SHA-256

Więcej o certyfikatach możesz przeczytać w artykule na naszej stronie www: Jak uzyskać dostęp do KSeF 2.0 

POLECAMY

Najlepszy program do fakturowania!

  • Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
  • Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
  • Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
  • Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca Przetestuj darmowy program do fakturowania!

Jak uzyskać dostęp do KSeF 2.0 w Bizin

Jeśli posiadasz już odpowiedni podpis, z dostępem do swojej firmy przyszedł czas na wygenerowanie certyfikatów w KSeF 2.0. W tym celu, po zalogowaniu w Bizin, należy kliknąć w przycisk integratora z systemem KSeF dostępnym na stronie startowej:

Rozpocznij uwierzytelnianie w KSeF 2.0 

Po kliknięciu powinien pojawić się ekran generowania certyfikatów:

Generuj certyfikaty KSeF 2.0

Jeśli nie masz jeszcze wygenerowanych certyfikatów to system powinien automatycznie przełączyć Cię na zakładkę: Certyfikaty z formularzem pobierania żądania wystawienia certyfikatu przez KSeF.

Integrator posiada możliwość przełączania się pomiędzy różnymi bramkami udostępnionymi przez Ministerstwo Finansów:

  • Bramka produkcyjna: https://www.podatki.gov.pl - główna bramka służąca do wysyłania i odbierania faktur. Dostępna od 1 lutego 2026 roku.
  • Bramka demo: https://ksef-demo.mf.gov.pl - identyczna z produkcyjną z tą różnicą że wystawione tam dokumenty nie mają skutku prawnego i może służyć do testowania środowiska KSeF 2.0.
  • Bramka testowa: https://ksef-test.mf.gov.pl - najmniej restrykcyjna wersja systemu. Wysłanie dokumentów nie ma skutku prawnego oraz autoryzacja może odbywać się dowolnym podpisem nawet niekwalifikowanym. Służy do testowania mechanizmu KSeF na dowolnych danych.

Pole wyboru bramki znajduje się w prawym górnym rogu integratora.

Aby rozpocząć generowanie certyfikatów należy wcisnąć przycisk: Pobierz żądanie autoryzacyjne. Następnie pojawi się ekran informacyjny, który zalecamy dokładnie przeczytać. Po zatwierdzeniu komunikatu przeglądarka internetowa pobierze plik autoryzacyjny na twój komputer.

KSeF 2.0 - pobieranie plku żądania autoryzacji

Teraz pozostało podpisanie pliku zgodnie z wytycznymi opisanymi w poprzednim punkcie tego artykułu oraz wyświetlonymi uwagami oraz wskazanie w formularzu dodawania podpisanego żądania.

KSeF 2.0 - dodawanie podpisanego żądania

Po wciśnięciu przycisku: Uwierzytelnij się w KSeF rozpocznie się proces uzyskiwania certyfikatu. Jeśli poprawnie podpisałeś żądanie nie powinien wyskoczyć żaden komunikat z błędem i po około 30 sekundach powinieneś zobaczyć komunikat o poprawnym wygenerowaniu certyfikatów oraz widok uprawnień jakie posiadasz.

Jak uzyskać dostęp gdy mam kilka lub więcej firm w Bizin?

W systemie KSeF 2.0 wystarczy jeden certyfikat do obsługi wielu firm. W systemie Bizin, ze względów bezpieczeństwa, w każdym podmiocie konieczne jest jedynie wygenerowanie tokenów do już istniejących certyfikatów. Niestety wymaga to ponownego przejścia procesu podpisywania żądania w celu autoryzacji i wygenerowania tokenów, jednak w tym przypadku cały proces przebiega znacznie szybciej..

Opinie naszych klientów

50 197
zadowolonych
klientów

BizIn.pl