Propozycja

Prezenty o małej wartości - rozliczenie podatku

19 grudzień 2016, 23:30 Poniedziałek

Interpelacja nr 7993 w sprawie podniesienia limitów kwotowych prezentów o małej wartości (artykułów promocyjnych przedsiębiorstw)

Szanowny Panie Ministrze,

Branża artykułów promocyjnych (w tym Polska Izba Artykułów Promocyjnych) od lat wskazuje, iż ustawowo przyjęte limity na kwalifikowanie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na artykuły małej wartości służące do promocji i marketingu bezpośredniego, są w Polsce rażąco niższe niż w wielu krajach europejskich. Odbija się to negatywnie na możliwościach promocyjnych polskich przedsiębiorstw, oraz wydaje się niesprawiedliwe w porównaniu np. z nieograniczonymi wydatkami na reklamę medialną. Stanowić może również o upośledzeniu przedsiębiorców z branż, których specyfika wymaga położenia nacisku na reklamę bezpośrednią.

Mając na uwadze powyższe proszę o informację, jakie jest stanowisko ministerstwa w zakresie kwalifikowania kosztów na rozdawane artykuły promocyjne, oraz czy ministerstwo rozważa zmianę ustawy o VAT w kierunku podwyższenia ustawowych limitów prezentów małej wartości?

Z poważaniem,
Marcin Horała
Poseł na Sejm RP

W związku z przekazaną interpelacją nr 7993 z dnia 1 grudnia 2016 r. Pana Posła Marcina Horała w sprawie podniesienia limitów kwotowych prezentów o małej wartości (artykułów promocyjnych przedsiębiorstw), uprzejmie informuję, co następuje.

Stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, z zakresu nieodpłatnych czynności, które na podstawie art. 7 ust. 2 tej ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zostało wyłączone przekazywanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Użyte w powyższym przepisie wyrażenie „prezenty o małej wartości” zostało zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym poprzez takie prezenty rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jednocześnie należy podkreślić, że ww. art. 7 ust. 4 ustawy o VAT stanowi implementację do polskiego porządku  prawnego  postanowień  art.  16  dyrektywy  Rady  2006/112/WE  z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2006/112/WE”. Na mocy tego przepisu państwom członkowskim Unii Europejskiej przysługuje pewien zakres swobodnego zdefiniowania pojęcia prezentu o małej wartości, pod warunkiem, że przyjęte rozwiązanie uwzględnia cel określony w przepisach dyrektywy 2006/112/WE.

Odnosząc się do podniesionej przez Pana Posła kwestii zróżnicowania w krajach członkowskich limitów kwotowych dla prezentów o małej wartości, należy pamiętać, że decyzje dotyczące wysokości tych limitów wyznaczane są przez poszczególne państwa członkowskie na podstawie ich sytuacji gospodarczej, średnich cen oraz przeciętnej wysokości dochodów.

Przedsiębiorcy  (m.in.  Polska  Izba  Artykułów  Promocyjnych)  w przeszłości postulowali o podniesienie limitów prezentów o małej wartości, wskazując, że pozwoli to małym podmiotom podjąć  konkurencję z dużymi  podmiotami,  które  mają  szersze  możliwości  w  korzystaniu z innych narzędzi marketingowych.

Uprzejmie informuje, że w trakcie rządowych prac nad projektem ustawy uchwalonej jako ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, 1027 i 1608) planowano podwyższenie limitów kwotowych dla prezentów o małej wartości. Z uwagi na odstąpienie w ramach prac Komitetu Rady Ministrów nad tym projektem, od podwyższenia stawki VAT na niektóre towary (tj. na lody i gotowe posiłki i dania), a tym samym niewystąpienie planowanych dodatnich skutków finansowych dla budżetu państwa z tytułu tych zmian - uwzględniając art. 112c ustawy z dnia 27 sierpnia 209 r. o finansach publicznych (Dz. U. 157, poz. 1240, z późn. zm.) oraz uwarunkowania budżetowe – odstąpiono  od  podwyższenia  limitów  dla  małych  prezentów.  W korespondencji adresowanej do przedsiębiorców wskazywano wówczas na możliwość podwyższenia limitów dla prezentów o małej wartości, gdy wystąpią odpowiednie uwarunkowania.

Uprzejmie informuję, że obecnie takie uwarunkowania nie występują. Podwyższenie limitów dla małych prezentów wiązałoby się z ujemnymi skutkami dla budżetu państwa, natomiast podejmowane aktualnie działania legislacyjne i poza legislacyjne mają na celu uszczelnienie sytemu podatku VAT w związku z występującą istotną skalą nadużyć (vide dla przykładu rozwiązania wprowadzane z dniem 1 stycznia 2017 r. ustawie o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw).

Prowadzone są również prace nad wprowadzeniem dla przedsiębiorców rozwiązań mających na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych. W pakiecie Konstytucji Biznesu przewiduje się m.in.: możliwość prowadzenia działalności na najmniejszą skalę bez konieczności rejestracji, 6 miesięcy bez składek na ubezpieczenie społeczne dla nowych firm oraz liczne uproszczenia podatkowe, tj. likwidację niektórych obowiązków dokumentacyjnych i informacyjnych, skrócenie do 120 dni okresu, po upływie którego wierzyciel ma możliwość skorzystania z tzw. „ulgi na złe długi”.

Dostrzegając zgłoszoną przez Pana Posła kwestię, uprzejmie wskazuję, że jeżeli wystąpią odpowiednie uwarunkowania, w tym zostanie osiągnięty optymalny efekt wprowadzanych mechanizmów mających na celu uszczelnienie systemu VAT, możliwa będzie ponowna analiza w sprawie podwyższenia limitów dla małych prezentów.

Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów

POLECAMY

Najlepszy program do fakturowania!

  • Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
  • Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
  • Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
  • Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca Przetestuj darmowy program do fakturowania!

Opinie naszych klientów

48 459
zadowolonych
klientów

BizIn.pl