Przedsiębiorcy prowadząc własną działalność gospodarczą wykorzystują różnego rodzaju składniki majątku. Zakup niektórych z nich może zostać ujęty w kosztach uzyskania przychodu, natomiast niektóre mogą zostać uznane za środki trwałe.
W prawie bilansowym i podatkowym, zdefiniowane zostało pojęcie środków trwałych. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają środki trwałe które są własnością lub współwłasnością przedsiębiorcy, zostały wytworzone lub nabyte we własnym zakresie i są zdatne do użytkowania oraz kompletne. Należą do nich:
budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością
maszyny, urządzenia i środki transportu
inne przedmioty
Przewidywalny okres używania środka trwałego powinien być dłuższy niż rok, muszą być wykorzystywane przez przedsiębiorcę na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w ustawie o PIT.
Klasyfikacja środków trwałych
Klasyfikacja środków trwałych jest miejscem uporządkowania obiektów zaliczanych do majątku trwałego, który służy do ustalania stawek amortyzacyjnych, badań statystycznych oraz do celów ewidencyjnych. Środki trwałe podzielone są na 10 grup:
Grupa 0 – Grunty
Grupa 1 – Budynki i lokale, spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego
Grupa 2 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej
Grupa 3 – Kotły i maszyny energetyczne
Grupa 4 – Maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania
Grupa 5 – Specjalistyczne maszyny, urządzenia i aparaty
Grupa 6 – Urządzenia techniczne
Grupa 7 – Środki transportu
Grupa 8 – Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie
Grupa 9 – Inwentarz żywy
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Środki trwałe ujmowane są w ewidencji środków trwałych w wysokości wartości początkowej. Stanowi ona podstawę do ustalenia i dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W zależności od sposobu pozyskania środka trwałego jego wartość początkowa będzie się różnie kształtować.
Środki trwałe wycenia się według:
ceny nabycia w przypadku ich odpłatnego nabycia
kosztu wytworzenia w przypadku wytworzenia we własnym zakresie
wartości rynkowej w przypadku nieodpłatnego nabycia, spadku czy darowizny (chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości)
Do kosztów wytworzenia środka trwałego zalicza się koszty, które w sposób bezpośredni związane są z jego wytworzeniem:
wartość zużytych materiałów (w cenie zakupu)
usługi obce
wynagrodzenia pracowników bezpośrednio związanych z wytworzeniem składnika
koszty delegacji
koszty montażu
koszty remontów
koszy przeglądów
ulepszenia, które zostały poniesione przed przekazaniem środka trwałego do użytku
Na wartość początkową wpływ będą miały również:
koszty obsługi zaciągniętych zobowiązań w celu ich sfinansowania
różnice kursowe, przypadające na okres od rozpoczęcia budowy środka trwałego do dnia jego oddania do użytkowania
Wartość początkowa środka trwałego powinna być ustalona raz, a zmiana jego wartości może być spowodowana tylko na skutek jego ulepszenia, a także w przypadku, gdy wartość początkowa środka trwałego została ustalona niezgodnie z przepisami lub w przypadku przeprowadzenia aktualizacji wyceny środków trwałych.
Przyjęcie środka trwałego
Przyjęcie środka trwałego wiąże się z wystawieniem dokumentu księgowego OT (przyjęcie środka trwałego). Dokument ten powinien zawierać:
numer kolejny OT,
nazwę oraz adres jednostki wystawiającej dokument przyjęcia środka trwałego,
datę wystawienia,
nazwę środka trwałego,
charakterystykę środka trwałego,
miejsce użytkowania,
datę oraz numer dowodu dostawy,
datę przyjęcia do używania,
wartość środka trwałego,
stawkę amortyzacji,
metodę amortyzacji,
symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
numer inwentarzowy,
podpisy zespołu przyjmującego środek trwały.
Środki trwałe - likwidacja
Likwidacja środka trwałego wiąże się z:
decyzją o likwidacji środka trwałego,
faktyczną likwidacją środka.
Postanowienie o likwidacji środka trwałego wiąże się z wygenerowanie dokumentu LT - likwidacja środka trwałego, który zawiera następujące dane:
nazwę jednostki, w której wystawia się dowód LT i jej dokładny adres
numer kolejny dowodu
datę wystawienia
nazwę środka trwałego
numer inwentarzowy środka trwałego
orzeczenie komisji likwidacyjnej podające przyczynę oraz sposób likwidacji środka trwałego
podpisy członków komisji likwidacyjne
podpis pracownika odpowiedzialnego za gospodarkę środkami trwałymi w jednostce
podpis upoważnionego pracownika księgowości
podpis kierownika jednostki
uwagi dotyczące likwidowanego środka trwałego
Opinie naszych klientów
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
48 458
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.