Split Payment czyli Mechanizm Podzielonej Płatności
17 czerwiec 2019, 17:22 Poniedziałek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności, jest mechanizmem którego celem jest uszczelnianie systemu podatkowego. Rozwiązanie to stosowane jest już w niektórych krajach UE takich jak Holandia, Czechy czy Włochy, a od pewnego czasu również w Polsce. Czym zatem jest split payment?
Model podzielonej płatności, został wprowadzony 1 lipca 2018 roku. Głównym celem Split payment jest podzielenie płatności za towar lub usługę na kwotę netto oraz VAT, a następnie ulokowanie jej na dwóch odrębnych rachunkach bankowych sprzedawcy.
W mechanizmie podzielonej płatności to kupujący decyduje o jego zastosowaniu. Dokonując przelewu na rzecz sprzedawcy, umieszcza on odpowiedni komunikat przelewu informujący o poleceniu zastosowania mechanizmu. Wówczas za pośrednictwem banku kwota netto zostanie umieszczona na rachunku rozliczeniowym sprzedawcy, a podatek VAT trafia na specjalny odrębny rachunek VAT.
Obowiązek utworzenia rachunków do celów VAT znalazł się po stronie banków i SKOK-ów. Na dzień poprzedzający wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności dla każdego podatnika VAT został utworzony rachunek przeznaczony tylko do przepływu płatności związanych z podatkiem VAT.
Przeznaczenie środków z rachunku VAT
Przedsiębiorca, który zgromadził środki pieniężne na swoim rachunku VAT, ma ograniczone możliwości ich wykorzystania. Może on:
zapłacić swojemu dostawcy równowartość VAT z otrzymanej faktury na jego rachunek VAT,
wpłacić VAT do urzędu skarbowego za należności wynikające ze złożonej deklaracji VAT,
zwrócić się na podstawie wniosku o zwrot środków na rachunek rozliczeniowy
W przypadku chęci otrzymania zwrotu VAT naczelnik urzędu skarbowego wydaje postanowienie w terminie 60 dni od daty otrzymania wniosku, jednakże w rzeczywistości termin ten jest znacząco krótszy.
Uwaga!
Split payment może być stosowany tylko w relacjach B2B. W przypadku transakcji z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej mechanizm ten nie zadziała.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności może wiązać się z wieloma korzyściami. Do najważniejszych można zaliczyć:
pomaga w walce z wyłudzeniami VAT
ułatwia uzyskanie zwrotu z podatku
przy dokonywaniu z rachunku VAT wcześniejszej zapłaty zobowiązania z tytułu podatku VAT zobowiązanie zostaje zmniejszone o kwotę obliczoną na podstawie zaproponowanego wzoru. Kwota zmniejszenia będzie zależna od kwoty zobowiązania, terminu jego uregulowania, a także stopy referencyjnej NBP obowiązującej na dwa dni robocze przed dokonaniem zapłaty podatku
przedsiębiorca korzystający z mechanizmu split payment nie podlega sankcji VAT, nie ma naliczonych odsetek za zwłokę, nie jest solidarnie odpowiedzialny podatkowo z dostawcą towarów
Obowiązkowy split payment
Od 1 stycznia 2020 roku mechanizm podzielonej płatności będzie obowiązkowy dla wybranych branż, które są podatne na nadużycia w podatku VAT. Będzie on dotyczyć m.in:
robót budowlanych, wykończeniowych, konstrukcyjnych i instalacyjnych
dostawy wyrobów ze stali, laptopów, komputerów, smartfonów, konsol do gier wideo, telewizorów, cyfrowych aparatów fotograficznych, kamer wideo, biżuterii oraz niektórych części do samochodów i motocykli.
Obowiązkowy split payment będzie dotyczył wszystkich podatników dokonujących czynności zakupu w danej branży. Oznacza to, że każdy czynny podatnik VAT dokonujący zakupu od innego podatnika VAT z tej samej branży będzie zobowiązany dokonać zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.
Opinie naszych klientów
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
48 458
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.