Jak rozliczyć korektę faktury wystawionej w obcej walucie?
21 marzec 2019, 20:25 Czwartek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą nieraz dokonuje transakcji z zagranicznymi klientami, wystawiając przy tym faktury z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Zdarza się czasami, że wystawiona faktura zawiera błąd. Należy wówczas wystawić fakturę korygującą. W jaki sposób powinna być zaksięgowana korekta faktury wystawionej w obcej walucie?
W przypadku wystąpienia błędu na fakturze, należy dokonać jej korekty wystawiając fakturę korygującą. W sytuacji gdy błąd dotyczy tylko danych formalnych, wystarczy jednie wystawić fakturę korygującą z poprawnymi danymi i dołączyć ją do dokumentacji, a drugi jej egzemplarz przekazać nabywcy. Korekta ta dotyczy najczęściej takich informacji na fakturze jak adres, NIP czy nazwa firmy sprzedawcy lub nabywcy. Podatnicy VAT w przypadku wystawienia faktury korygującej dane formalne powinni skorygować JPK_VAT, który wymaga podania prawidłowych danych.
Faktura korygująca pozycje faktury
Faktura korygująca błąd dotyczący wartości transakcji, taki jak nieprawidłowo wystawiona kwota, stawka VAT czy nieprawidłowa waluta wywołuje konsekwencje podatkowe. Dlatego przy sporządzaniu takiej faktury istotny będzie powód jej wystawienia, ponieważ ma on bezpośredni związek z powstaniem obowiązku podatkowego, a tym samym z momentem ujęcia korekty w ewidencjach.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Księgowanie faktur korygujących w prawidłowym okresie
Moment księgowania faktury korygującej uzależniony jest od przyczyny jej wystawienia. Zgodnie z przepisami jeśli korekta przychodu powstała z innej przyczyny niż błąd rachunkowy lub oczywista pomyłka, wówczas korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym fakturę korygującą wystawiono. Należy się zatem cofnąć do okresu, w wystawiona została faktura pierwotna.
Natomiast jeżeli pierwotna faktura została poprawnie wystawiona, a dopiero w późniejszym czasie wystąpiły okoliczności do wystawienia faktury korygującej np. zwrot towaru, udzielenie rabatu, wówczas księgowania korekty dokonać należy w okresie bieżącym.
Księgowanie faktur korygujących w kwestii VAT
W przypadku korekt zmniejszających podstawę opodatkowania sprzedawca posiada obowiązek otrzymania od nabywcy potwierdzenia odbioru korekty. Potwierdzenie to może być dokonane przez:
wiadomość mailową,
pisemne potwierdzenie odbioru,
faks,
potwierdzenie przyjęcia przesyłki poleconej przez adresata,
przesłanie podpisanej faktury korygującej.
Potwierdzenie otrzymania korekty nie jest natomiast wymagane przy:
korektach podwyższających podstawę opodatkowania,
wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów,
eksporcie towarów,
dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowana znajduje się poza terytorium kraju,
sprzedaży energii cieplnej, elektrycznej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług radiokomunikacyjnych i telekomunikacyjnych.
Posiadanie potwierdzenia odbioru nie jest także wymagane, gdy pomimo prób doręczenia faktury korygującej sprzedawca nie uzyskał potwierdzenia jej otrzymania, natomiast z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że podjął próby dostarczenia faktury korygującej.
Korekta faktury w obcej walucie – jaki kurs zastosować?
Punktem odniesienia w przypadku wystawienia faktury korygującej w obcej walucie będzie faktura pierwotna.
Niezależnie od przyczyny wystawienia faktury korygującej w obcej walucie należy stosować ten sam kurs, który był stosowany do przeliczenia faktury pierwotnej. Korekta nie wykazuje bowiem odrębnego zdarzenia gospodarczego, nawiązuje jedynie do zaistniałej sytuacji w przeszłości. Jej celem jest tylko poprawa wartości wykazanych na pierwotnej fakturze.
Opinie naszych klientów
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
System posiada przyjazny i intuicyjny interfejs co sprawia, że jego obsługa jest bardzo prosta. Za niewygórowaną cenę mam dostęp do swoich faktur z każdego miejsca.
48 472
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.