Czym są pozostałe koszty operacyjne w działalności?
28 czerwiec 2024, 11:22 Piątek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Ponoszone przez przedsiębiorcę koszty prowadzenia działalności można podzielić na koszty operacyjne związane z podstawową działalnością oraz pozostałe koszty operacyjne i koszty finansowe. W dzisiejszym artykule Bizin.pl przedstawiamy najważniejsze informacje na temat kosztów operacyjnych.
Pozostałe koszty operacyjne to koszty, które nie mają bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Powstają one na skutek podejmowanych decyzji i są różnorodne. Pozostałe koszty operacyjne księgowane na koncie 761 – Pozostałe koszty operacyjne. Na koniec okresu sprawozdawczego podatnik zobowiązany jest do przeksięgowania tego rodzaju kosztów na konto zespołu 8 „Wynik finansowy”.
Co zalicza się do kosztów operacyjnych
Zgodnie z ustawą o rachunkowości, za pozostałe koszty operacyjne uznaje się koszty związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, dotyczące:
działalności socjalnej,
zbycia środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz nieruchomości i wartości niematerialnych i prawnych, które zostały zaliczone do inwestycji,
utrzymania nieruchomości oraz WNiP zaliczonych do inwestycji, oraz aktualizowania wartości tych inwestycji, przekwalifikowania od środków trwałych oraz WNiP, jeżeli do wyceny inwestycji przyjęto cenę rynkową, bądź inaczej określoną wartość godziwą,
odpisów należności przedawnionych, umorzonych, nieściągalnych (z wyjątkiem należności o charakterze publicznoprawnym nieobciążających kosztów),
utworzenia i rozwiązania rezerw, z wyłączeniem rezerw związanych z operacjami finansowymi,
odpisów aktualizujących wartość aktywów i ich korekt, z wyjątkiem odpisów obciążających koszty finansowe,
odszkodowań i kar,
przekazania nieodpłatnie aktywów (dotyczy także darowizny), w tym również środków pieniężnych, które nie są przeznaczone na dopłatę do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie bądź WNiP,
zdarzeń losowych.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Rachunek zysków i strat jest jednym z podstawowych elementów sprawozdania finansowego. Wskazuje między innymi, jaki rodzaj poszczególnej działalności przynosi największy zysk. Dokładne umiejscowienie pozostałych kosztów operacyjnych w rachunku zysków i strat uzależnione jest od jego wariantu: kalkulacyjnego lub porównawczego. Zgodnie z wybranym wariantem rachunku zysku i strat pozostałe koszty operacyjne ujmowane są w części: G – w wariancie kalkulacyjnym lub E – w wariancie porównawczym.
Natomiast podgrupy w obu wariantach są następujące:
strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych – stratę stanowi nadwyżka kosztów związanych z nabyciem lub wytworzeniem niefinansowych aktywów trwałych np. środków trwałych nad przychodami z tytułu ich zbycia,
aktualizacja wartości aktywów niefinansowych – odpisy aktualizujące dokonywane są w danym roku obrotowym z tytułu trwałej utraty wartości aktywów trwałych, zapasów (materiałów, towarów), lub utraty wartości należności (poza należnościami zaliczonymi do aktywów finansowych).
inne koszty operacyjne – to koszty, które nie kwalifikują się do wykazania w innych pozycjach rachunku zysków i strat, należą do nich m.in. koszty powypadkowych napraw samochodu, należności przedawnione i nieściągalne, które nie zostały objęte odpisami aktualizującymi, koszty związane z postępowaniem sądowym, wartość rzeczowych składników majątku trwałego, a także obrotowego, które zostały przekazane w formie darowizny dla innych jednostek.
Koszty operacyjne a pozostałe koszty operacyjne
Koszty ponoszone w ramach prowadzonej działalności z uwagi na rodzaj mogą stanowić koszty operacyjne, koszty finansowe lub pozostałe koszty operacyjne. Zasadniczą różnicą pomiędzy kosztami operacyjnymi i pozostałymi jest to, że te pierwsze mają związek z podstawową działalnością jednostki np. ze sprzedażą towarów, z kolei pozostałe koszty operacyjne, mimo że ponoszone są w ramach działalności, dotyczą innych sfer jej funkcjonowania, odnosząc się bardziej do całokształtu. Można tu wyróżnić między innymi wartość sprzedanych towarów i materiałów, koszty energii i najmu, amortyzację środków trwałych, wynagrodzenia, świadczenia na rzecz pracowników. Prawidłowe przyporządkowanie kosztów ma wpływ na poprawność sporządzonego rachunku zysków i strat oraz kalkulacji wyniku finansowego.
Opinie naszych klientów
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Widać, że system dynamicznie się zmienia i obrasta w coraz to nowe funkcjonalności zachowując przejrzysty i czytelny interfejs. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego programu do fakturowania i nie żałujemy decyzji.
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
48 472
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.