Prowadząc własną działalność gospodarczą przedsiębiorca narażony jest na współpracę z nieuczciwymi kontrahentami. Dlatego przed podpisaniem umowy o współpracy warto zapoznać się z informacjami o prowadzonej przez danego kontrahenta działalności, ale również o wysokości jego ewentualnego zadłużenia wobec innych jednostek lub nierozliczonych zobowiązaniach. W tym celu przedsiębiorca może posłużyć się odpisem z KRS.
KRS czyli Krajowy Rejestr Sądowy zawiera informację o:
przedsiębiorcach, którzy są obligatoryjnie wpisani do KRS (art. 36 ustawy o KRS)
stowarzyszeniach, organizacjach społecznych i zawodowych, samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz fundacjach,
rejestrze dłużników niewypłacalnych
Zgodnie z ustawą o KRS rejestr prowadzony jest w systemach teleinformatycznych prowadzonych przez sądy rejonowe (gospodarcze) we współpracy z gminami, które wykonują czynności związane z prowadzeniem rejestru oraz zapewniają podatnikom:
wgląd do Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
wnioski dające możliwość rejestracji spółek jawnych
dostęp do informacji o wysokości opłat, sposobie ich regulowania oraz właściwości miejscowej sądów rejestrowych
Wyciąg i odpis z KRS
Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego jest dokumentem, który zawiera informacje o stanie prawnym podmiotu wpisanego do KRS. Składa się z 6 działów:
Dział I - zawiera informacje podstawowe firmy, m.in. dane podstawowe spółki, formę prawną działalności czy umowę spółki
Dział II - zawiera informacje m.in. o sposobie reprezentacji jednostki, wspólników uprawnionych do reprezentacji spółki osobowej oraz informacje o prokurze, osobach pełniących tę funkcję i rodzaju udzielonej prokury
Dział III - zawiera informacje o PKD danej spółki, informację o złożeniu rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności jednostki oraz wzmiankę o złożonym sprawozdaniu z badania sprawozdania finansowego (jeżeli takie badanie było przeprowadzone) wraz ze wskazaniem okresu, którego dotyczy sprawozdanie
Dział IV - zawiera informacje o zaległościach podatkowych, celnych, z tytułu ZUS, o umorzeniu postępowania egzekucyjnego prowadzonego przeciwko dłużnikowi z uwagi na fakt, że z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych oraz o zabezpieczeniu majątku dłużnika w postępowaniu upadłościowym.
Dział V - informuje o powołaniu i odwołaniu kuratora
Dział VI - zawiera m.in. informacje o powołanym zarządzie, otwarciu i zakończeniu likwidacji, a także informację o upadłości podmiotu
Odpis z KRS jest najczęściej wydawany przedsiębiorcom którzy chcą sprawdzić historię zadłużenia swoich potencjalnych kontrahentów. Jest on również wymagany przez urzędy lub podczas procesu sądowego.
Przedsiębiorcy chcący uzyskać dostęp do informacji z KRS nie muszą wnioskować o wydanie pełnego odpisu. Istnieje możliwość pobierania danych z poszczególnych działów osobno. Każdy pobrany osobno dział odpisu KRS jest nazywany wyciągiem KRS.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Odpis z KRS pełny zawiera treść wszystkich wpisów ujawnionych w Rejestrze konkretnego podmiotu od początku prowadzenia jego działalności. Pełny odpis pomocny jest w sytuacji zmiany zarządu, wspólników lub innych ważnych zmian prawnych zachodzących w spółce.
Odpis aktualny zawiera bieżące informacje o historii wpisów w rejestrze. Oznacza to, że podatnik ma możliwość sprawdzenia stanu spółki na konkretny dzień.
Jak uzyskać odpis z KRS?
W myśl art. 8 ustawy o KRS Rejestr jest jawny i każdy ma prawo dostępu do zawartych w nim danych. Każdy ma prawo pobrać odpis przez internet lub bezpośrednio w urzędzie i sądzie.
Odpis KRS z internetu
Aktualny odpis z KRS można bezpłatnie pobrać ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości z zakładki „Krajowy Rejestr Sądowy”, gdzie trzeba podać takie dane wyszukiwanego jak:
numer KRS
NIP
nazwę podmiotu
REGON
Odpis z KRS bezpośrednio z sądu lub urzędu
W przypadku, gdy podatnik zgłosi się po odpis z KRS do sądu lub urzędu, to ma możliwość otrzymania wszystkich możliwych informacji o Rejestrze, czyli:
odpisu pełnego i aktualnego,
zaświadczenia o tym, że dany podmiot nie został wypisany z Rejestru, jest wpisany do Rejestru pod danym numerem KRS, nie jest w ogóle wpisany do Rejestru, ma status organizacji publicznej,
wyciągów,
pod jakim numerem dany podmiot jest wpisany w Rejestrze.
W celu otrzymania informacji o Rejestrze w pierwszej kolejności trzeba uiścić opłatę za wydanie interesujących dokumentów oraz wypełnić wniosek o wydanie odpisu, zaświadczenia lub wyciągu z KRS. Następnie należy osobiście lub drogą pocztową złożyć w urzędzie wniosek o wydanie dokumentów wraz z potwierdzeniem uregulowania opłaty. Istnieje również możliwość odebrania wniosku osobiście lub zlecić wysłanie go pocztą.
Zgodnie ustawą o KRS opłaty za wydanie wniosku są ustalane przez Ministra Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia. W myśl obecnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 14 marca 2018 roku w sprawie określenia wysokości opłat za udzielanie informacji, wydawanie odpisów, wyciągów i zaświadczeń z Krajowego Rejestru Sądowego oraz za udostępnianie dokumentów złożonych w postaci elektronicznej i kopii dokumentów złożonych w postaci papierowej z elektronicznego katalogu dokumentów spółek wynoszą one:
odpis aktualny – 30 zł
odpis pełny – 60 zł
zaświadczenie – 15 zł
wyciąg działu I odpisu – 10 zł (za każdy kolejny dział nałożona jest opłata w wysokości 5 zł)
informacja – 5 zł
kopia dokumentu elektronicznego – 50 zł
Opinie naszych klientów
System posiada przyjazny i intuicyjny interfejs co sprawia, że jego obsługa jest bardzo prosta. Za niewygórowaną cenę mam dostęp do swoich faktur z każdego miejsca.
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
48 478
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.