Wraz z postępem technologicznym sprzedaż dokumentowana jest coraz częściej przy pomocy dokumentów elektronicznych. Zgodnie z przepisami Ministerstwa Finansów, możliwe jest obecnie wystawianie tzw. e-paragonów, które pełnią taką samą funkcję jak ich tradycyjne odpowiedniki. W niniejszym opracowaniu w Bizin.pl wyjaśniamy, czym są e-paragony, kto może je wystawiać i w jaki sposób to zrobić.
E-paragon to cyfrowa wersja paragonu fiskalnego, wystawiana przez kasę online i przesyłana automatycznie do Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Tak jak tradycyjny paragon, dokument ten jest uznawany przez organy podatkowe i nie wymaga drukowania.
Kiedy można wystawić e-paragon?
E-paragon może być wystawiony w każdej sytuacji, w której potrzebny jest tradycyjny paragon – o ile klient wyrazi na to zgodę. Zgodnie z ustawą o VAT, sprzedaż ewidencjonowana przy użyciu kas rejestrujących musi kończyć się wystawieniem paragonu w formie papierowej lub – za zgodą nabywcy – elektronicznej.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Zgoda może być wyrażona dowolną, ale jednoznaczną metodą. Oto przykłady:
w regulaminie sprzedaży, z odpowiednią informacją dla kupującego,
bezpośrednio przy zakupie – np. poprzez wybór opcji „e-paragon” na ekranie kasy,
poprzez stronę internetową lub aplikację – np. zaznaczając odpowiednią opcję w ustawieniach.
Jakie elementy zawierać e-paragon?
Elektroniczny paragon zawiera te same dane co wersja papierowa, m.in.:
dane sprzedawcy (nazwa, adres, NIP),
datę i godzinę zakupu,
nazwę i cenę towarów/usług,
wartość podatków i sprzedaży brutto,
numer paragonu i kasy,
na życzenie klienta – jego NIP,
logo fiskalne i unikalny numer dokumentu.
Jak wystawić e-paragon?
Aby móc wystawiać e-paragony, potrzebna jest kasa fiskalna online lub wirtualna (z dostępem do internetu) oraz zgoda nabywcy. Paragony można przesyłać:
SMS-em,
e-mailem,
przez aplikację mobilną.
Jakie kasy umożliwiają wystawianie e-paragonów?
Od 1 czerwca 2020 roku możliwe jest wystawianie e-paragonów przy pomocy tzw. kas wirtualnych (działających jako oprogramowanie). Uprawnione do korzystania z takich kas są określone grupy przedsiębiorców, m.in. firmy transportowe, hotelarskie, gastronomiczne, taksówkarze, pralnie, myjnie samochodowe oraz organizacje społeczne, takie jak OSP czy koła gospodyń wiejskich.
Od 29 września 2021 r. również kasy online mogą wystawiać paragony wyłącznie w formie elektronicznej, jeśli tak zdecyduje użytkownik.
Przechowywanie e-paragonów
Obowiązek przechowywania dokumentów księgowych wynosi co do zasady 5 lat. Jednak przedsiębiorcy używający kas online lub wirtualnych nie muszą samodzielnie archiwizować e-paragonów – wszystkie dane trafiają automatycznie do Centralnego Repozytorium Kas.
Jak klient może odebrać e-paragon?
E-paragon trafia do klienta zgodnie z ustalonym wcześniej sposobem, np.:
przez wiadomość SMS,
na adres e-mail,
za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Ministerstwo Finansów stworzyło oficjalną aplikację „e-Paragony”, dostępną na Androida i iOS, która ułatwia odbieranie i przechowywanie dokumentów.
Podsumowując e-paragony to nowoczesna i praktyczna alternatywa dla tradycyjnych paragonów papierowych – wygodniejsza, ekologiczna i bezpieczna. Ich stosowanie przynosi korzyści zarówno klientom, jak i sprzedawcom.
Opinie naszych klientów
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
System posiada przyjazny i intuicyjny interfejs co sprawia, że jego obsługa jest bardzo prosta. Za niewygórowaną cenę mam dostęp do swoich faktur z każdego miejsca.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Widać, że system dynamicznie się zmienia i obrasta w coraz to nowe funkcjonalności zachowując przejrzysty i czytelny interfejs. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego programu do fakturowania i nie żałujemy decyzji.
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
49 185
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.