Propozycja

Czy można dokonać zwrotu bez paragonu fiskalnego?

27 sierpień 2024, 14:56 Wtorek
Czy można dokonać zwrotu bez paragonu fiskalnego? limit_size
fot. fot. pixaby.com/CC creative commons

Każda sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak również rolników ryczałtowych musi być ewidencjonowana przy pomocy kasy fiskalnej chyba, że przedsiębiorca korzysta ze stosownego zwolnienia. Zdarza się jednak, że klienci zwracają zakupiony towar. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może skorygować sprzedaż, jeśli klient nie odda oryginału paragonu? Odpowiedź w dzisiejszym artykule Bizin.pl. 

Zwrot towaru 

Sprzedawca czasami spotyka się z sytuacją, w której klient zwraca zakupiony towar. Jeżeli zwrot lub reklamacja zostanie pozytywnie rozpatrzona, klient otrzyma zwrot pieniędzy, a sprzedawca przyjmie towar z powrotem. Aktualnie obowiązujące przepisy wymagają od sprzedawcy dokonania również kliku innych czynności.

Z uwagi, że na kasie fiskalnej nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług konieczne jest założenie dodatkowej ewidencji, tzw. "zeszytu zwrotów".

W zeszycie tym ewidencjonowane są zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które spowodowały, że sprzedawca zwrócił całość lub części należności. Zeszyt zwrotów powinien zawierać również takie informacje jak:

  • datę sprzedaży;
  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  • termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  • wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  • protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Protokół 

Ostatnią pozycją z obowiązkowych zapisów w ewidencji zwrotów towaru jest protokół przyjęcia zwrotu/reklamacji. Obowiązkiem jest opatrzenie protokołu podpisami obu stron, czyli sprzedawcy i nabywcy. Zgodnie z przyjętymi praktykami powinny się na nim znaleźć:

  • numer protokołu;
  • oznaczenie stron transakcji;
  • nazwa towaru;
  • numer paragonu, do którego jest zwrot (lub jeżeli zwrot następuje bez paragonu, warto podać podstawę przyjęcia zwrotu, czyli np. potwierdzenie przelewu);
  • przyczyna zwrotu;
  • informacja czy sprzedawca przyjął towar.
  • Poza protokołem zwrotu towaru w obowiązkowych elementach zeszytu zwrotu towarów należy zamieścić dokument potwierdzający sprzedaż.
POLECAMY

Najlepszy program do fakturowania!

  • Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
  • Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
  • Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
  • Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca Przetestuj darmowy program do fakturowania!

Przyjęcie towaru bez paragonu

Sprzedawca może przyjąć zwrotu towaru bez paragonu, jedynie gdy jest w stanie udowodnić, że zwrot ten miał rzeczywiście miejsce. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż poza oczywistym paragonem fiskalnym może być również:

  • faktura;
  • wyciąg z terminala
  • potwierdzenie transakcji z konta bankowego;
  • oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego wraz z oświadczeniem dokonania zakupu;
  • zeznania świadków;
  • dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę.

Sprzedawca ma zatem obowiązek przyjąć zwrot towaru od nabywcy, jeżeli udowodni on, że zakupu dokonał w danym sklepie, nawet jeśli nie posiada paragonu.

Korekta przychodu

Sprzedawca ma prawo do dokonania korekty przychodu, jednak pod warunkiem, że udowodni, iż zwrot towaru faktycznie miał miejsce, a więc że zostały spełnione łącznie dwa podstawowe warunki:

  • sprzedawca otrzymał zwracany towar;
  • klient otrzymał zwrot pieniędzy.

Opinie naszych klientów

48 465
zadowolonych
klientów

BizIn.pl