Każda sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak również rolników ryczałtowych musi być ewidencjonowana przy pomocy kasy fiskalnej chyba, że przedsiębiorca korzysta ze stosownego zwolnienia. Zdarza się jednak, że klienci zwracają zakupiony towar. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może skorygować sprzedaż, jeśli klient nie odda oryginału paragonu? Odpowiedź w dzisiejszym artykule Bizin.pl.
Sprzedawca czasami spotyka się z sytuacją, w której klient zwraca zakupiony towar. Jeżeli zwrot lub reklamacja zostanie pozytywnie rozpatrzona, klient otrzyma zwrot pieniędzy, a sprzedawca przyjmie towar z powrotem. Aktualnie obowiązujące przepisy wymagają od sprzedawcy dokonania również kliku innych czynności.
Z uwagi, że na kasie fiskalnej nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług konieczne jest założenie dodatkowej ewidencji, tzw. "zeszytu zwrotów".
W zeszycie tym ewidencjonowane są zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które spowodowały, że sprzedawca zwrócił całość lub części należności. Zeszyt zwrotów powinien zawierać również takie informacje jak:
datę sprzedaży;
nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Protokół
Ostatnią pozycją z obowiązkowych zapisów w ewidencji zwrotów towaru jest protokół przyjęcia zwrotu/reklamacji. Obowiązkiem jest opatrzenie protokołu podpisami obu stron, czyli sprzedawcy i nabywcy. Zgodnie z przyjętymi praktykami powinny się na nim znaleźć:
numer protokołu;
oznaczenie stron transakcji;
nazwa towaru;
numer paragonu, do którego jest zwrot (lub jeżeli zwrot następuje bez paragonu, warto podać podstawę przyjęcia zwrotu, czyli np. potwierdzenie przelewu);
przyczyna zwrotu;
informacja czy sprzedawca przyjął towar.
Poza protokołem zwrotu towaru w obowiązkowych elementach zeszytu zwrotu towarów należy zamieścić dokument potwierdzający sprzedaż.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Sprzedawca może przyjąć zwrotu towaru bez paragonu, jedynie gdy jest w stanie udowodnić, że zwrot ten miał rzeczywiście miejsce. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż poza oczywistym paragonem fiskalnym może być również:
faktura;
wyciąg z terminala
potwierdzenie transakcji z konta bankowego;
oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego wraz z oświadczeniem dokonania zakupu;
zeznania świadków;
dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę.
Sprzedawca ma zatem obowiązek przyjąć zwrot towaru od nabywcy, jeżeli udowodni on, że zakupu dokonał w danym sklepie, nawet jeśli nie posiada paragonu.
Korekta przychodu
Sprzedawca ma prawo do dokonania korekty przychodu, jednak pod warunkiem, że udowodni, iż zwrot towaru faktycznie miał miejsce, a więc że zostały spełnione łącznie dwa podstawowe warunki:
sprzedawca otrzymał zwracany towar;
klient otrzymał zwrot pieniędzy.
Opinie naszych klientów
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Widać, że system dynamicznie się zmienia i obrasta w coraz to nowe funkcjonalności zachowując przejrzysty i czytelny interfejs. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego programu do fakturowania i nie żałujemy decyzji.
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
48 465
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.