Oferta Basic
jest darmowa na zawsze!
konto za darmo
Testuj oferte Premium
bez zadnych zobowiazan

Niezbędnik przedsiębiorcy

www.bizin.pl /Niezbednik-przedsiebiorcy

Termin płatności faktur, a koszty uzyskania przychodu w 2013 r.

09:34 Środa, 13 luty 2013
main_art_img
Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzonymi wraz z początkiem 2013 r., niezapłacona w terminie faktura nie będzie mogła stanowić kosztu uzyskania przychodu.
W przypadku, gdy podatnik (nabywca) zaliczy do kosztów uzyskania przychodów kwotę wynikającą z faktury (rachunku) i nie ureguluje jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności zobowiązany będzie do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

Jeśli ustalony przez strony danej transakcji termin zapłaty będzie dłuższy niż 60 dni, to nabywca powinien dokonać korekty kosztów z upływem 90 dni od terminu zaliczenia danej kwoty do kosztów uzyskania przychodu.

Zobowiązania, które nie zostaną uregulowane w ciągu 90 dni od terminu zaliczenia ich do kosztów uzyskania, w praktyce nie będą więc stanowiły kosztów uzyskania od miesiąca, w którym minął czas na ich opłacenie. W efekcie obowiązek zmniejszenia kosztów powstanie w miesiącu, w którym upłynie 30-dniowy termin płatności dla umów z terminem do 60 dni, a dla umów dłuższych – po upłynięciu 90 dni.

(Ustawa z 16 listopada 2012 r. art. 24d ustawy o PIT i art. 15b ustawy o CIT).

Obowiązek zwiększenia przychodów o kwotę wynikającą z niezapłaconej faktury

Wspomniany wyżej ust. 5 artykułu 24d ustawy o PIT (art. 15b ustawy o CIT) stanowi, że jeżeli w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy „brakuje” kosztów, które można zmniejszyć, przedsiębiorca ma obowiązek o tę brakującą kwotę powiększyć uzyskane przychody.

Warto zwrócić uwagę, że jest to działanie wymagane przez prawo podatkowe, a konkretnie przez analizowaną ustawę z 16 listopada 2012 r. Ma ono uzasadnienie w postaci konieczności osiągnięcia zamierzonego przez ustawodawcę efektu, tj. ustalenia dochodu do opodatkowania w wysokości różnicy między przychodami a kosztami uzyskania przychodu, wśród których nie będzie „przeterminowanych” faktur.

Z drugiej jednak strony prowadzi ono do nieuzasadnionego zwiększania przychodów przedsiębiorcy. Przychody takie trzeba zakwalifikować jako tzw. pozostałe przychody, ujmowane w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (w przypadku ksiąg rachunkowych – pozostałe przychody operacyjne).
 
I w tym miejscu może pojawić się problem, np. konieczności zaprowadzenia ksiąg rachunkowych w związku z przekroczeniem przez osobę fizyczną limitu przychodów równowartości 1 200 000 euro. Do limitu tego należy bowiem wliczyć wszystkie przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT. Potwierdza to między innymi dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 15 listopada 2007 r., nr ITPB1/415-168/07/PSZ. Stwierdził on, że podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych niezależnie od tego, czy w poprzednim roku podatkowym prowadzili podatkową księgę przychodów i rozchodów, czy też księgi rachunkowe, w kwestii obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych związani są treścią powołanego uprzednio art. 24a ust. 4 ustawy o PIT, który wyraźnie wskazuje, że do obliczenia wysokości limitu przychodów, którego przekroczenie zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych, należy stosować definicję przychodów zawartych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Dzięki systemowi BizIn możesz kontrolować zobowiązania i należności swojej firmy unikając kar za nieterminowe regulowanie zobowiązań.

Więcej na temat dowiesz się klikając w linki podane poniżej:

analiza finansowa firmy-kontroling

jak kontrolować zaległe należności i zobowiązania?

zarządzanie kontrahentami-karta kontrahenta

analiza przepływów finansowych

program partnerski

 

Źródło:

Dz.U. z 2012 poz. 361, www.podatki.biz

22 726
zadowolonych klientów

Opinie naszych Klientów

Wielu z naszych Klientów zaufało nam już dawno, dołącz do nich teraz i Ty.
Podziel się swoimi opiniami na temat naszego systemu z innymi użytkownikami.

Łukasz Grudzień / Kielce

Prowadzę swoją działalność ponad 2 lata jeszcze nigdy tak szybko nie wprowadziłem kosztów oraz faktur na magazyn. System Bizin działa płynnie, fajne rozwiązanie jest z kodami QR CODE. Nie wyobrażam sobie firmy bez tego systemu.

Kaszubska Marzena / Wrocław

Jestem młodym przedsiebiorcą i od dłuższego czasu szukałem fajnego programu do sprzedaży i magazynowania w mojej firmie. Przez przypadek natrafiłem na ten system i mam go firmie ponad 1,5 roku. Bardzo fachowa pomoc ze strony tej firmy. Szczerze polecam.

Mikołaj Golatowski / Gorzów wielkopolski

Jestem użytkownikiem systemu od kilku lat. Widać, że system dynamicznie się zmienia i obrasta w coraz to nowe funkcjonalności zachowując przejrzysty i czytelny interfejs. System pozwolił mi zaoszczędzić mnóstwo czasu.

Marcin Janczewski / Kraków

Moja firma działa jakieś 1,5 roku. Od tej pory w firmie działam na tym systemie BizIn i jestem bardzo zadowolony z pracy. System sprzedaży z obsługa magazynu jest bardzo intuicyjny oraz czytelny. Szczerze polecam.

Dane kontaktowe

+48 725 060 408 - Biuro Obsługi Klienta biuro@bizin.pl - Kontakt e-mail

Dane adresowe

BizIn Sp. z o.o. ul. Chałubińskiego 42, 25-619 Kielce NIP: 657-28-39-511, KRS: nr 0000341341 Kapitał zakładowy: 5 000 zł.

Pomoc techniczna

Telefon: +48 725 060 408 E-mail: biuro@bizin.pl FAQ: Pytania i odpowiedzi
Loading...

Wypróbuj pakiet Premium bez żadnych zobowiązań przez cały miesiąc